Sinds een jaar werkt arts voor verstandelijk gehandicapten (arts VG) Margot van Remmerden bij Novicare. Tijd en ruimte hebben voor cliëntenzorg was voor Margot een reden om bij Novicare te komen werken: “De werkwijze van Novicare maakt dit mogelijk en stelt ons bovendien in staat om voor zoveel mogelijk cliënten beschikbaar te blijven.” Ze vertelt over hoe ze het afgelopen jaar heeft ervaren.
“Vanaf mijn moment van afstuderen wist ik: ik wil tijd hebben voor mijn cliënten en niet te veel tijd kwijt zijn aan het organiseren van randvoorwaarden ”, vertelt Margot. “Dat was een belangrijke reden voor mij om voor Novicare te kiezen.” Ruim twee jaar geleden studeerde Margot af als arts VG, sinds een jaar is ze werkzaam bij Novicare. Bij drie verschillende organisaties verzorgt ze iedere twee maanden een consultdag. Bij een andere, grotere instelling is ze drie dagen per week werkzaam: twee van die dagen verleent ze cliëntzorg en de derde dag besteedt ze aan het doen van een quickscan waarbij bij een zorgorganisatie in kaart wordt gebracht wat er speelt, wat er goed gaat en waar nog risico’s liggen wat betreft de medische dienst. “Die combinatie van observeren en zelf zorg verlenen is enorm leuk en leerzaam.”
Verademing
Margot ziet de werkwijze van Novicare als een verademing; voor haarzelf als arts, maar ook voor de cliënt, diens vertegenwoordigers en de begeleiding. “Omdat de randzaken door onze ondersteunende teams geregeld worden en er duidelijke werkafspraken zijn, ontstaat er bij mij tijd en ruimte waardoor ik mijn expertrol kan innemen en me kan richten op waar ik écht nodig ben. Zo kan ik veel meer van betekenis zijn voor mijn cliënt. Voor de begeleiders is het fijn dat er een soort ‘vertaalslag’ zit tussen de specialisten in het ziekenhuis en hen. Ik leg ze uit waarom ik iets doe of adviseer. Want meer kennis en zekerheid bij de begeleider, zorgt natuurlijk voor een fijnere situatie voor de cliënt.”
Vertrouwen en ondersteuning
Dat betekent niet dat het meteen overal soepel verloopt. Margot: “Laatst had ik een uitdagende situatie bij één van de locaties waar ik werkzaam ben, ik behandel daar cliënten met complexe triple problematiek (verstandelijke beperking, verslavings- en psychische problematiek). Bij de cliënt in kwestie zijn veel verschillende partijen betrokken, maar de medische eindverantwoordelijkheid was niet goed vastgelegd. Hierdoor kwam deze automatisch bij mij te liggen als arts VG, terwijl deze ook domeinen beslaat die niet binnen mijn expertise liggen. De medische eindverantwoordelijkheid zou dus niet enkel bij mij moeten liggen.” Margot besloot direct haar situatie voor te leggen aan een collega-behandelaar uit haar vakgroep, die haar gevoel beaamde. “Toen zijn de regioleider en ik samen het gesprek aangegaan met de samenwerkingspartner. Het vertrouwen dat ik kreeg en de steun die ik voelde tijdens dit traject vond ik heel prettig.”
“Ik geloof echt dat de werkwijze van Novicare ons ertoe in staat stelt voor zoveel mogelijk cliënten beschikbaar te blijven.”
– Margot van Remmerden, arts voor verstandelijk gehandicapten
Wat heb je nodig?
Margot vertelt waarom ze uiteindelijk tóch met een fijn gevoel terugkijkt op deze situatie. “Ik ben het niet gewend direct zo serieus genomen te worden en te worden vertrouwd op mijn oordeel. De eerste vraag die de regioleider aan me stelde was: ‘wat heb je nodig, wat kunnen we voor je doen?’. Die steun maakt al het verschil voor mij en geeft bovendien een heel veilig gevoel.” Daarnaast reageerde de zorginstelling positief op Margots bevinding. “De manager bedankte mij voor het signaleren, er worden nu maatregelen getroffen om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. Samen met mijn regioleider blijf ik hierover met ze in gesprek. ”
Blik op de toekomst
Tot slot vertelt Margot over de samenwerking met haar collega-behandelaren. “Onze samenwerking is heel gelijkwaardig. Ook al heb ik minder ervaring dan sommige van mijn collega’s; ze bellen ook mij op om een casus te overleggen en medisch inhoudelijke input te vragen. Ik voel me echt onderdeel van deze groep mensen die met veel passie en plezier hun vak uitoefent, dat geeft me veel energie.” Ook de blik op de toekomst vindt Margot daarbij fijn. “We zijn met z’n allen bewust bezig met hoe we dit mooie en belangrijke vak ook in de toekomst goed kunnen blijven uitoefenen, bijvoorbeeld tijdens onze ontwikkeldagen die vier keer per jaar plaatsvinden en ons maandelijkse innovatieoverleg. Ik geloof echt dat de werkwijze van Novicare ons ertoe in staat stelt voor zoveel mogelijk cliënten beschikbaar te blijven. En daarbij kunnen we altijd versterking gebruiken!”
Ben jij benieuwd geworden naar het werken bij Novicare? Neem dan eens een kijkje in onze keuken. Je bent van harte welkom voor een goed gesprek of een praktijkbezoek.