Nieuws

26 november 2024

De voordelen van de Dagwaarneming voor cliënt, zorgteam en behandelaar 

Om cliënten sneller te kunnen helpen en onze medisch behandelaren op locatie beter te ondersteunen, is de Dagwaarneming opgezet: een werkwijze waarbij een team van medisch behandelaren telefonisch bereikbaar is voor onverwachte en dringende medische vragen. Als er een beoordeling op locatie nodig is, rijdt een medisch behandelaar uit de regio uit. Sinds begin dit jaar zijn al onze regio’s hierop aangesloten. Hoe is het om op deze manier zorgteams door het hele land te ondersteunen? En welke voordelen ervaren medisch behandelaren, zorgteams en cliënten?

 

Remko Berendsen, verpleegkundig specialist en dagwaarnemer

“Meneer is al de hele ochtend benauwd en hij wil niet meer eten” en “sinds gisterenmorgen vind ik mevrouw al anders dan anders, ik ken haar niet zo, ik maak me zorgen” zijn slechts twee voorbeelden van telefoontjes die verpleegkundig specialist (VS) Remko Berendsen behandelt wanneer hij een werkdag bij de Dagwaarneming heeft. Hij is één van de vaste medisch behandelaren die, naast dat hij cliëntenzorg op locatie verleent, de zorgteams van onze samenwerkingspartners te woord staan wanneer zij een medische vraag hebben die niet kan wachten tot het volgende visitemoment. “Bij ons komen de urgente vragen binnen die het zorgteam normaal gesproken tussendoor aan de eigen behandelaar stelt”, vertelt hij. “Voor die ongeplande momenten waarop er afstemming nodig is, zijn wij er.”

 

Direct antwoord

Niet iedereen was direct enthousiast toen we het idee van de Dagwaarneming oorspronkelijk introduceerden. “Sommige behandelaren maakten zich zorgen over of ze hun eigen patiënten wel goed konden blijven volgen. Zorgmedewerkers vonden het soms lastig dat de dagwaarnemer niet altijd direct betrokken is bij de cliënt. Maar nu is vrijwel iedereen heel positief omdat ze merken dat het werkt voor alle partijen”, vertelt Marie Louise Kuijper. Ze is als SO werkzaam op verschillende locaties, Wzd-functionaris bij een aantal van die locaties en medisch adviseur bij twee daarvan. Sinds een jaar is ze als Medisch Adviseur Beleid en Behandeling betrokken bij de Dagwaarneming. In die rol houdt ze zich bezig met beleid, het monitoren van kwaliteit, de samenwerking met de verschillende regio’s en de doorontwikkeling van de Dagwaarneming. Remko vult aan: “Samen zorgen we ervoor dat behandelaren minder verstoringen ervaren tijdens hun werk en dat het zorgteam meteen door kan. Zij krijgen ofwel direct antwoord op hun vraag of weten wanneer er een medisch behandelaar langskomt om op locatie mee te kijken.”

 

 

“Samen zorgen we ervoor dat behandelaren minder verstoringen ervaren tijdens hun werk en dat het zorgteam meteen door kan.”
– Remko Berendsen, verpleegkundig specialist en dagwaarnemer

 

 

Urgent en niet-urgent

“Uit onze cijfers blijkt dat we gemiddeld 87 procent van de vragen die bij ons binnenkomen, goed op afstand kunnen afhandelen”, vertelt Marie Louise. “Wanneer de situatie daarom vraagt, rijdt een collega in de regio uit. En soms blijkt een vraag niet urgent te zijn, dan pakt de eigen behandelaar deze weer op bij de reguliere visite.” Ze vult aan: “Het overgrote deel van de telefoontjes die binnenkomen, is urgent. Het gaat dan echt om vragen waar binnen drie uur iets mee moet worden gedaan. Het komt ook weleens voor dat een vraag niet urgent is, maar dat er toch wordt gebeld. Het is dan heel belangrijk om scherp te blijven op wat in de reguliere visite besproken moet worden. Zo blijven wij doen waar we voor zijn en geven we terug wat onder planbare zorg valt.” Remko: “Dat doen we natuurlijk op een respectvolle manier. We benoemen de afspraken nog eens en leggen uit waarom het belangrijk is dat we ons hier allemaal aan houden. Een volgende keer weet de beller dan beter voor welke vragen er gebeld kan worden.”

 

Marie Louise Kuijper, specialist ouderengeneeskunde en Medisch Adviseur Beleid en Behandeling bij de Dagwaarneming

Goede triage en dossiervoering

“Het belang van een goede triage voor je belt, is steeds duidelijker voor de zorgteams”, vertelt Remko. “Hoe langer een samenwerkingspartner is aangesloten bij de Dagwaarneming, hoe strakker en beter onderbouwd het verhaal waarmee het zorgteam belt doorgaans is. Andersom beseffen behandelaren dat als zij niet onnodig gestoord willen worden tijdens hun werk, alles zo duidelijk mogelijk opgeschreven moet staan in de cliëntdossiers. Dat merken wij als dagwaarnemers op een positieve manier: afwegingen worden nog duidelijker opgeschreven dan voorheen en er wordt nog meer aan scenarioplanning gedaan, zodat wij waar nodig goed kunnen waarnemen. Het werken bij de Dagwaarneming heeft zo ook mijn eigen dossiervoering beter gemaakt. Ik ben me nog bewuster van hoe belangrijk het bijvoorbeeld is om het advance care planning beleid goed op te schrijven en daarin vooral geen onduidelijkheden te laten. Stel je voor, ik zou morgen wegvallen: dan moet iemand anders meteen verder kunnen met wat ik in het dossier heb opgeschreven.” Marie Louise: “Dankzij goede dossiervoering kan de Dagwaarneming adviezen geven die daadwerkelijk passen in de context van waar iemand verblijft en die aansluiten bij wat de cliënt wil.”

 

 

“We dragen bij aan de continuïteit van medische zorg en zetten de beschikbare medisch behandelaren zo goed mogelijk in op hun expertise daar waar nodig.”
– Marie Louise Kuijper, specialist ouderengeneeskunde en Medisch Adviseur Beleid en Behandeling bij de Dagwaarneming

 

 

Voordeel tijdens visites

De verbetering van zijn eigen dossiervoering is niet het enige voordeel dat Remko ervaart in het werken bij de Dagwaarneming: “Je wordt veel meer blootgesteld aan urgente zorgvragen dan gewoonlijk in je werk in de zorg voor gehandicapte mensen of ouderen. Ongeplande zorg vraagt vaak veel tijd, maar als je hierin al veel hebt gezien en gedaan kun je dat veel sneller afhandelen. Daar haal je ook tijdens je visites voordeel uit.” Marie Louise: “Daarom draaien onze AIOS’en ook vaak een tijd mee op de Dagwaarneming voor een dagdeel per week. Ze doen daar enorm veel kennis en ervaring op.” Remko: “Na een tijdje gewerkt te hebben bij de Dagwaarneming heb je al zó veel urgente situaties weten op te lossen, daar draai je daarna bij wijze van spreken je hand niet meer voor om. Het werken voor verschillende organisaties met uiteenlopende werkwijzen dwingt je bovendien om flexibel te zijn en vergroot je inzicht in diverse werkwijzen. Hierdoor groei je als professional en leer je welke aanpak het beste bij jou en een specifieke situatie past.”

 

Goede behandelzorg mogelijk maken

“Het mooie van de Dagwaarneming, is dat we ervoor zorgen dat ieder vanuit z’n eigen competenties werkt”, vertelt Marie Louise. “We dragen bij aan de continuïteit van medische zorg en zetten de beschikbare medisch behandelaren zo goed mogelijk in op hun expertise daar waar nodig.” “En andersom werken ook de verpleegkundigen en verzorgenden meer vanuit hun kracht”, vult Remko aan. “Door directere communicatie tussen zorgteam en dagwaarnemer, waarbij het zorgteam observaties en bevindingen vanuit triage direct kan delen, boeken we tijdwinst en kunnen we sneller inspelen op veranderingen in de cliëntenzorg. Dat maakt het werk voor iedereen leuker en de zorg weer beter voor de cliënt. En daar gaat het uiteindelijk om.” Hij vult aan: “Dat het aantal behandelaren en andere zorgprofessionals niet in balans is met het aantal mensen dat zorg nodig heeft, is een feit. We werken bij de Dagwaarneming uiteindelijk vanuit één gezamenlijk doel: goede behandelzorg voor meer mensen mogelijk maken. Het is mooi om daaraan bij te dragen.”

 

Wil je van gedachten wisselen over de Dagwaarneming? Neem gerust contact met ons op. Proeven aan het werk van dagwaarnemer? Neem dan eens een kijkje in onze keuken. Je bent van harte welkom voor een goed gesprek of een meeloopdag(deel).

Meer nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief