Sinds een jaar verzorgt een vast team van medisch behandelaren telefonisch de medische triage bij spoedvragen voor bijna al onze samenwerkingspartners. Verpleegkundig specialist Daisy Winter is één van hen. Met haar collega’s borgt ze vanuit de dagwaarneming continuïteit in tijden van krapte en zorgt ze ervoor dat de medisch behandelaren op locatie minder gestoord worden. Daardoor hebben ze meer tijd en aandacht voor hun cliënten. Daisy vertelt over hoe het werk bij de dagwaarneming en de cliëntenzorg op locatie elkaar versterkt.
“Het oorspronkelijke plan was dat ik tijdelijk bij de dagwaarneming zou werken, om zo na mijn zwangerschapsverlof mijn werk weer geleidelijk op te starten”, vertelt Daisy. Ze ging met zwangerschapsverlof kort na haar afstuderen als VS. “Bovendien zag ik het als een mooie kans om mijn klinisch redeneren te versterken voor ik me weer volledig zou gaan richten op de cliëntenzorg op de psychogeriatrische afdelingen bij een van onze samenwerkingspartners. Maar al snel bleek dat ik helemaal niet meer terug wilde naar enkel afdelingswerk. Het werk als dagwaarnemer vind ik enorm leuk en juist de combinatie met mijn werk in het verpleeghuis levert me veel werkplezier op.”
Vast stappenplan
Ruim 85% van de hulpvragen die binnenkomen bij de dagwaarneming handelen we telefonisch af. De medisch behandelaren werken hierbij volgens een vast stappenplan . “Die stappen zitten inmiddels zó ingebakken in mijn hoofd, dat geeft houvast. Ik weet precies wat ik moet vragen en wanneer ik moet doorvragen om de juiste informatie boven water te krijgen. Kennis uit scholingen helpt me nog beter uit te leggen waarom ik een bepaalde keuze maak als dagwaarnemer, bijvoorbeeld om die cliënt met een urineweginfectie toch nog even geen medicatie voor te schrijven om antibioticaresistentie te voorkomen. Dat kan frustrerend zijn voor de zorg, dus moet ik dat goed onderbouwen. Door de zorg goed te coachen en mee te nemen in onze keuzes kunnen we uiteindelijk samen de cliënt de juiste zorg leveren.”
“Je doet hier zó veel ervaring op en krijgt goed zicht op de zeer diverse vragen die spelen op verschillende afdelingen.”
– Daisy Winters, verpleegkundig specialist en dagwaarnemer
Het versterkt elkaar
Daisy waardeert de wisselwerking tussen het werken bij de dagwaarneming en het behandelen van cliënten op de afdeling. “Het versterkt elkaar. Ik merk dat ik mijn klinische blik sneller en beter ontwikkel door mijn werk als dagwaarnemer. Daar heb ik profijt van als ik de cliënten behandel op een afdeling. Daarnaast neem ik ook andersom mijn kennis en ervaring vanuit de zorgorganisatie mee naar de dagwaarneming. Dat ik praktijkervaring heb, helpt sowieso in het werk. Ik weet van het reilen en zeilen op een afdeling en weet hoe belangrijk het is je zonder storingen te kunnen richten op de cliëntenzorg, bijvoorbeeld tijdens een visite . Het is fijn mijn collega’s hierin te kunnen bijstaan. Mede daardoor ervaar ik het werken bij de dagwaarneming als enorm waardevol. Je doet hier zó veel ervaring op en krijgt goed zicht op de zeer diverse vragen die spelen op verschillende afdelingen. Ik raad het iedere medisch behandelaar aan en basisartsen in het bijzonder!”
Afwisseling en persoonlijke voordelen
Het werken bij de dagwaarneming is – op de vaste werktijden na – geen dag hetzelfde, vertelt Daisy. “Dat maakt het zo leuk. Simpele en complexe vragen wisselen elkaar af. Die eerste variant kan ik doorgaans snel afhandelen, complexere vragen leg ik indien nodig voor aan mijn collega-dagwaarnemers.” Dat het werk niet locatiegebonden is, brengt Daisy ook persoonlijke voordelen. “Is mijn kind ziek? Staat er een gigantische file? Of is er een andere reden om thuis te blijven? Dan werk ik gewoon vanuit huis. En ook heel fijn: om 17 uur gaat de telefoon uit en wordt het beantwoorden van spoedvragen overgenomen door regionale diensten. Dan is het werk ook echt klaar voor die dag. Heerlijk!”
Ben jij benieuwd geworden naar het werk bij de dagwaarneming? Neem dan eens een kijkje in onze keuken. Je bent van harte welkom voor een praktijkbezoek.