Nieuws

22 oktober 2024

Een zelfverzekerde start in de ouderenzorg: keuzestage ontwikkeling leergang zijinstromers

AIOS Marloes Peters ontwierp in het kader van haar laatstejaars keuzestage het grootste deel van onze nieuwe leergang voor paramedici en psychologen die vanuit een ander vakgebied instromen in de ouderengeneeskunde. “Ik heb echt mijn eigen grenzen verlegd: van tevoren dacht ik niet dat ik dit allemaal kon bereiken in die paar maanden.”

 

Een leergang voor medici die vanuit een ander vakgebied bij ons aan het werk gaan in de ouderenzorg hadden we al, eentje voor paramedici en psychologen nog niet. Met het ontwerpen van die leergang hield Marloes zich de afgelopen vier maanden bezig. “Deze leergang biedt zijinstromers een goede start in de ouderenzorg”, vertelt ze. “Ik was ook ooit zo’n zijinstromer. Met de juiste kennis en handvatten voel je je zelfverzekerder, weet je beter hoe je dingen moet aanpakken en ervaar je meer werkplezier. Ik denk dat dat enorm belangrijk is. Daarom vind ik het zelf ook zo leuk om me bezig te houden met scholingen, lesgeven en het mede ontwikkelen van deze leergang.”

 

Ontwikkeling

Marloes ging bij ons aan de slag in het kader van haar laatstejaars keuzestage didactische vaardigheden. Ze vertelt: “Tijdens mijn PhD en eerdere werkjaren heb ik daarnaast altijd lesgegeven, ik vind mijn eigen ontwikkeling en die van anderen enorm belangrijk. Mijn eerste baan in de ouderenzorg was als ANIOS bij Novicare en daar heb ik hele fijne herinneringen aan overgehouden. Destijds maakte ik kennis met het

Marloes Peters, AIOS ouderengeneeskunde

kenniscollege, waardoor ik nu wist: dáár wil ik tijdens mijn keuzestage aan de slag. Daar kan ik echt wat betekenen voor mijn collega-behandelaren, én zelf groeien.”

 

Doel behaald

“Mijn stagebegeleider was SO Lonneke van de Burgwal, met haar besprak ik tijdens onze eerste wekelijkse afspraak mijn opgestelde leerdoelen: één daarvan was het leren ontwikkelen van scholingen. En ik kan wel zeggen dat ik dat doel heb behaald. In vier maanden heb ik het grootste deel van het concept voor de leergang mogen ontwikkelen, in samenwerking met een stel hele kundige mensen. Het concept voor de leergang is onlangs goedgekeurd, en gaat nu dus echt uitgevoerd worden. Zo gaaf dat ik het zelf mocht presenteren en kon laten zien: dit hebben we gemaakt. Ik ben echt trots op wat we hebben neergezet. Nu pakt de rest van het team de verdere uitvoering op. Als alles volgens plan loopt, wordt er in januari 2025 gestart met de leergang. Ik hoop dat het de instromende paramedici en psychologen een goede start in de ouderenzorg gaat bieden.”

 

Laatste levensfase en cognitieve problemen

De leergang bestaat uit zowel fysieke als online leermomenten, waarvan een deel (zoals kennisclips en e-learnings) on demand te volgen is. Inhoudelijk is de leergang opgedeeld in twee grote modules: een over de laatste levensfase en een over cognitieve problemen. Marloes: “De laatste levensfase is voor veel mensen die instromen in de ouderenzorg nieuw, bovendien leer je er relatief weinig over in algemene medische opleidingen. Het is belangrijk om te kunnen herkennen in welke fase een cliënt zich bevindt, evenals het globaal kennen van het ziekteverloop van veelvoorkomende ziektes bij ouderen. Ook behandelen we hoe je in de laatste levensfase goede doelen opstelt en hoe je het gesprek hierover aangaat. Dat kan namelijk best lastig zijn, omdat je als behandelaar nogal eens verwachtingen van de cliënt en familie moet bijstellen. Een groot deel van de oudere cliëntgroep heeft bovendien dementie. Hoe je dan goed communiceert, wat sensorische informatieverwerking is en doet met je cliënt, wat er binnen jouw vak precies onder de Wzd valt, multidisciplinair samenwerken bij onbegrepen gedrag bij dementie: dat soort zaken behandelen we in de tweede module.”

 

Expertise inzetten

En of ze anderen ook zo’n stage zou aanraden? “Absoluut! Ik kende Novicare al als een organisatie waarin iedereen goed benaderbaar is en tijd voor je maakt, ook al werk je veel op afstand. Dat heb ik ook nu weer zo mogen ervaren. De begeleiding was heel erg fijn en ik voelde me gewaardeerd als collega. Er werd me bijvoorbeeld ook gevraagd om eens mee te kijken naar andere scholingen. Ik voelde dat ik daarin altijd alles kon zeggen, mijn mening mocht geven en op een positieve manier kon meedenken. Het is wel belangrijk dat je zelfstandig kunt werken en goed je doel voor ogen kunt houden. Als je focus juist is, kun je echt heel veel bereiken in een korte tijd.”

 

Marloes besluit: “Ik denk dat het als AIOS enorm leuk en leerzaam is om een stage buiten de cliëntenzorg te doen. Of het nu gaat om het ontwikkelen van didactische of organisatorische vaardigheden, het is een verrijking voor jezelf als medisch behandelaar. Deze nieuwe kennis heb ik zelfs al mee kunnen nemen in scholingen die ik geef. Ik had van tevoren niet gedacht dat ik dit allemaal kon bereiken in die paar maanden, maar ik heb echt mijn eigen grenzen verlegd. En dat is hartstikke gaaf!”

 

Ben je enthousiast geworden over een stageplek bij Novicare? Bekijk voor meer informatie de pagina Stage lopen bij Novicare. We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden.

Meer nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief